De beste van 2018 - strips

De 20 (+4) beste strips van 2018

Nee, wij houden ons niet aan de numerieke logica. Wij zijn rebel – en als ze ons vragen de beste twintig strips van het afgelopen jaar te selecteren, dan kiezen we er vier meer. Omdat ze het verdienen. Omdat ze erbij horen – bij de beste.

Vandaar, zie hier onze selectie van wat 2018 zo goed maakte.

Nederlandstalig

Nicolas Wouters & Mikael Ross, 'Totem'

Je blijft stil achter, maar niet murwgeslagen. Daarvoor is er te veel hoop, te veel leven. Toch valt het niet te ontkennen: 'Totem' heeft je iets aangedaan.

Deze strip verandert je.

Brecht Evens, 'Het Amusement'

Makkelijk is het niet om zo’n overdadig boek als ‘Het amusement’ efficiënt te bespreken. We sporen je liever aan om alles zelf te ontdekken: hoe mooi tekst en tekeningen samengaan, hoezeer de personages je weten te intrigeren en vooral, om zelf uit te zoeken waar dat skeletje van de taxichauffeur écht vandaan komt

Typex, 'Typex's Andy'

Deze strip is 562 pagina’s dik. En elke pagina zit tsjokvol vrolijk visuele inventiviteit en rauwe emotie. Dat allemaal bespreken in één review is waanzin. Dus dat doen we dan maar niet. We breken het hier af, maar niet zonder je te verplichten dit te lezen.

Bij deze: ga, koop en lees.

Jeroen Janssen, 'Er wonen nog mensen in Doel'

Jeroen Janssen won onlangs de bronze Adhemar, de belangijkste Vlaamse strip-onderscheiding. Die bekroning is meer dan terecht. Janssens werk is oogstrelend, intrigerend en zo ontzettend menselijk. Janssen is waarlijk uniek en dit boek bewijst dat.

Kristof Spaey, 'A fake vintage Book Covers Presentation 4: Tipsy'

We moeten het toegeven: we houden weer van de Spaey-vrouw. Ze is terug, ze is mysterieus, ze kijkt je aan en wij kijken met plezier terug.

Sander VDV, ‘Pissebloem’

Het vergt moed om jezelf te tonen, met de broek op de knieën en de frustratie in de kop. Dat doen, is eerlijk en verdient bewondering. Er een dergelijke, grappige, fascinerende strip van maken, verdient een plaatsje bij de besten.

Tobias Tycho Schalken, ‘Eldorado’

'Eldorado’ doet je onder de de zon kijken. Het laat je beseffen dat de schaduw op je zonnebril het huis van de buren vervormt. ‘Eldorado’ doet je stilstaan bij de wererld - en dat is wat telt.

Yannick Pelegrin, ‘Aldo’

Neem ‘Aldo’ vast en bied geen weerstand. Enkel dan zie je waarom dit zo geweldig is. Hoe dit een puur visuele ervaring is. Een strip waarin kleur, tekeningen en verhaal elkaar aanvullen als nooit tevoren. Alles samen, een blik in zijn ogen, de kleur van de lucht, tonen je Aldo: een intrigerende mens, even bizar als sympathiek.

Thijs Desmet ‘Van Roken ga je dood’

Desmets vakmanschap levert een boeiende en vaak hilarische strip op met tekeningen die een plezier zijn om naar te kijken. Met een beperkt arsenaal weet hij zijn troosteloze, absurde wereld de juiste vorm te geven.

Hec Leemans & Dirk Stallaert, ‘Nino: Het Amerikaanse avontuur’

Dit is een uitgave om van te smullen.Niet alleen bundelt deze hardcover alle (geweldige) albums van de maar al te vaak en onterecht vergeten 'Nino'-reeks, het geeft je ook nog eens en erg interessant dossier. Zo eentje waarin het ontstaan en het verloop van de reeks centraal staan. Zo eentje die de strip er alleen maar interessanter op maakt.

Lo Hartog van Banda & Thé Tjong-Khing, ‘Iris: een roman voor kijkers

Tot dit jaar hadden wij nog nooit gehoord van ‘Iris’ – een strip gemaakt in het gezegende jaar 1968. Nu is het anders. Nu beseffen we dat zij, Iris, de strip, de vrouw, de psychedelische trip, dat ze fenomenaal is.

‘Iris’ is een medogenloos prachtig getekende strip. Een verhaal, zo echt, zo anders, zo zijn tijd ver vooruit, dat het akelig perfect wordt.

 

Vertaald

Benjamin Renner, 'De grote boze vos'

De grote boze vos' is een schitterend modern sprookje, waarin de vos uit de titel constant balanceert op de grens tussen goed en kwaad. De strip zit tsjokvol hilarische situaties enverrassende plotwendingen wat zorgt voor een bijzonder aangename en niet te missen lectuur.

Vivès, 'Zie mij'

Zoals altijd bij Vivès wordt het verhaal vakkundig in een ronduit adembenemende filmische beeldtaal gegoten. Ook straf hoe hij schijnbaar eenvoudig de kleinste emoties van zijn personages kan weergeven. Van verbijstering over angst tot onverschilligheid: met een paar lijnen borstelt de tekenaar het volledige spectrum van menselijke gevoelens op papier.

Zidrou & José Homs, 'Shi 2: De demonenkoning'

Bloedstollende achtervolgingen, intrigerende complotten, vunzige humor, een stevige streep seks en een bovennatuurlijk element dat we Zidrou bijna met plezier willen vergeven: dit album heeft het allemaal. Kan deze reeks alsjeblieft nog wat verder uitgemolken worden?

Von Kummant & Von Eckartsberg, 'Gung Ho 3: Sexy Beast'

Zelfs al is kritiek mogelijk, zelfs al is er hier en daar iets niet voor de honderd procent perfect, dan nog moet je toegeven dat ‘Gung Ho’ een van de beste reeksen van het moment is. En dit derde deel bevestigd dat. Het is genuanceerder dan ooit, en bovenal zo verdomd mooi, cool en fascinerend.

Oh zo fascinerend.

Xavier Besse, Laurent-Frédéric Bollée & Alcante, 'Laowai 2: De strijd om Dagu'

Slechts enkele maanden na deel één, ligt deel twee van 'Lao Wai' in de winkel – en dat klinkt ons allesbehalve als laowai in de oren. Eerder wel als een harmonieuze symfonie. Net als in hun eerste album, laten de drie auteurs zich op geen enkel foutje betrappen. Het tempo zit straks maar haalt nergens de nuance uit het verhaal. Het leest als een trein – maar dan zo eentje waar je nadien graag weer opspringt om in elk stationnetje af te stappen.

Mawil, 'Kinderland'

Het bijna kneuterige plaatje dat de cover van ‘Kinderland’ siert, bracht ons in één keer terug naar onze jeugd. Toen je met strips op de bank ging zitten om de wereld om je heen te vergeten. Als waren wij Gollem en Mawils plompe, bijna schattige hardcover de Ene Ring die ons toezong en verleidde.

Een verleiding die tot de laatste pagina aangehouden wordt. Want geloof ons: deze strip is goed. Heel goed.

Roxanne Moreil & Cyriel Pedrosa, 'De gouden eeuw, boek 1'

Ach, we geven het graag toe: wij zijn grote fan van Cyriel Pedrosa – de tekenaar van deze strip. En misschien zoeken we daardoor te veel in wat gewoon een stripverhaal is.

Misschien... misschien niet. Feit blijft dat ‘De Gouden Eeuw, boek 1’ ons doet wegdromen. De strip doet ons nadenken, brengt ons in een duistere extase... en dat wil iets zeggen. Niet veel strips slagen daarin.

Dus ja, we zijn fan, maar we hebben ook gelijk. Dit is goed. Pedrosa-goed.

Liv Strömquist, ‘De verboden vrucht’

Strömquist toont, vertelt en overtuigt. Haar ogenschijnlijk eenvoudige tekeningen nodigen je uit. Haar humor en stijl houden je aandacht vast. De feiten doen je begrijpen… Begrijpen dat er iets behoorijk mis is met de wereld. Met ons. Met de manier waarop we kijken naar haar – de vrouw.

Zidrou & Aimée De Jongh, ‘Bloesems in de herfst’

We hebben te weinig woorden om te beschrijven hoe goed we 'Bloesems in de herfst' wel niet vinden. Aimée De Jongh en Zidrou nemen je mee op een hartverwarmende reis waarin twee eenvoudige individuen een voor hen buitengewoon avontuur beleven. Een strip die je menselijk maakt.

Yves Sente & Laurent Verron, ‘Ze noemden hem Rooie

De Rooie is Robbedoes, deze strip is zijn origin story. Prachtig gechreven door Sente, maar, bovenal, overweldigend getekend door Verron. Wat hij op papier zet, brengt je terug naar de grauwe jaren dertig, toen Robbedoes nog. Zijn magisch realistische stijl doet je vallen voor de jonge Robbe – en maakt van deze strip een adembenemende hommage aan een van België’s grootste helden.

David Chauvel & Tim McBurnie, ‘Pinokkio’

Een blok hout die het uitschreeuwt wanneer hij bewerkt wordt tot tafelpoot, een krekel die na enkele waarschuwende woorden verpletterd wordt door een hamer, het hoofdpersonage dat opgehangen wordt door twee schurken… Wie wil weten hoe zeer de echte Pinokkio verschilt van het verhaal dat Disney er van maakte, leze deze strip. Een unieke kans om een klassier van dewereldliteratuur te herontdekken. Niet gelogen!

Marvano, ‘Bonneville 1: Vier nul zeven’

Een fantastisch getekend en prachtig vormgegeven tijdsdocument van een plaats, een tijd en prestaties waar wij amper iets van wisten. Wanneer deel twee arriveren zal, planten wij ons in de sofa, om daar aan boord te klimmen de Spirit of America, het Green Monster en de Blue Flame.

Engelstalig met Nederlandstalig fundament

Valentine Gallardo & Jonathan Beaton, ‘Lovely’s – A vegan cookbook’

Wanneer een Vlaamse stripuitgeverij een Engelstalige strip uitbrengt, gemaakt door twee in Gent wonende maar zeker niet-Belgische auteurs, voelen wij ons genoodzaakt om een nieuwe categorie uit te vinden. Deze dus.

Een categorie speciaal gemaakt om ‘Lovely’s’ – de eerste cross-over tussen strip en kookboek – de aandacht te geven die het verdient. Of, zoals we eerder al neerschreven:

'Lovely's' is boven alles iets anders. Iets nieuws, iets vreemds, iets absurds, iets fascinerends, iets komisch. iets verrassends. Iets waar wij van houden.