Trouble Man & Frascati Producties, ‘Hollandse luchten II: Pandgenoten’

‘Huren is mindful, kopen is een soort abstractie in een verre toekomst’

In Frascati 2 hangt een groot zandkleuring canvas doek. Wanneer de voorflappen omhoog getrokken worden onthult zich een tent-achtige constructie. Op de voorflappen prijken allerhande krakersleuzen en woonwensen, in de tent zelf zien we de woning van Sadettin Kirmiziyüz, Saar Vandenberghe en hun pasgeboren ‘Sultan’. Waar ‘Hollandse luchten I: Jeremia’, de recente geschiedenis en actualiteit van het vrije woord als onderwerp had, maakt het decor nu direct duidelijk dat deel twee van het drieluik ‘Hollandse luchten’ de recente geschiedenis van het woonbeleid en huisvestingsvormen tot onderwerp heeft.

Het vertrekpunt van de voorstelling is de persoonlijke situatie van Kirmiziyüz en Vandenberghe, die door de woningcorporatie uit hun huis gezet dreigen te worden ‘omdat de fundering rot is’. Ze zijn er van overtuigd dat dit niets meer is dan een trucje van de corporatie om hun sociale huurwoning in hartje Amsterdam tot een duur koopappartement om te toveren. Ze bediscussiëren de motieven van de corporaties, waar ze nu naartoe moeten, of ze weer gaan huren, kopen, zelf bouwen of van residentie naar residentie zullen trekken en wat de voor- en nadelen van al deze huisvestingsvormen zijn. In de discussie worden ook de rolpatronen tussen man en vrouw aangezet: Kirmiziyüz is de rationele man die zich op feiten baseert, terwijl Vandenberghe veel meer vanuit gevoel spreekt en de feiten nog wel eens onder het tapijt wil vegen als dat haar beter uitkomt. Wanneer Vandenberghe het in haar hoofd haalt om bij haar ouders in te trekken probeert Kirmiziyüz haar dan ook snel op andere gedachten te brengen door haar op het gevoelsniveau aan te spreken.

Onder andere de aanwezigheid van muzikant en speler Kaspar Schellingerhout voorkomt op prettige wijze dat ‘Hollandse luchten II’ alleen een eindeloze discussie (hoe gevat en interessant ook) wordt. Hij is er niet alleen om de voorstelling van een fijne soundtrack te voorzien, hij levert ook als een fysiek aanwezige voice-over commentaar op de situatie en belicht als oud-kraker de opkomst en ondergang van het kraken in Amsterdam. Geweldig is hij in zijn plat Amsterdams: bezopen en dan plots kraakhelder. Een klein hoogtepuntje. Een andere manier waarop de makers voor veel afwisseling en een vlot ritme in de voorstelling zorgen is door het teksttheater af te wisselen met korte mimescènes. In deze scènes dragen Kirmiziyüz en Vandenberghe een masker of spiegelende bril en beelden zij woordeloos de chronologie van het verhaal uit: Saddetin en Saar krijgen een kindje – ze zijn een gelukkig gezinnetje – ze moeten verhuizen en pakken hun spullen in.

Echt iets nieuws krijgen we in ‘Hollandse luchten II’ niet te zien of te horen. En toch is de voorstelling erg de moeite waard om te gaan zien. Vanwege het samenbrengen en tegen elkaar afzetten van de verschillende kanten van de woon-discussie, vanwege het zelfonderzoek van Kirmiziyüz en Vandenberghe en vanwege hun mooie bespiegelingen: ‘Huren is mindful, kopen is een soort abstractie in een verre toekomst’. Maar zeker ook vanwege de mooie beelden, waaronder de absurdistisch-humoristische scène waarin Kirmiziyüz als geen ander in zijn eentje een groep vleermuizen, spreeuwen en een havik speelt. Het is de scène die ons wellicht het meest bij zal blijven van de hele avond.

Details Podium
Concept, tekst en spel: Sadettin Kırmızıyüz, Saar Vandenberghe, Kaspar Schellingerhout
Muziek: Kaspar Schellingerhout
Eindregie: Vincent Rietveld
Dramaturgie: Fanne Boland
Tekstcoaching: Rob de Graaf
Research: Alexandra Van Houcke
Decor: Sacha Zwiers, Jiska Hagendoorn (stage)
Kostuums: Lotte Goos
Licht: Gé Wegman
Techniek: Sjaak Zegwaard, Mats Boswijk
Scenefotografie: Saris & den Engelsman
Productie: Trouble Man, Frascati Producties
Location:
Frascati
Datum opvoering:
2015-01-10 00:00:00
Datum premiere:
09/01/2015 u