©JanWesterhof ESNS 2020, Dag 1

Muziek verlegt en verbreekt grenzen. Niet alleen landsgrenzen maar ook grenzen tussen mensen. Muziek heeft de gave ons te verbinden. ESNS (Eurosonic Noorderslag) is opgericht met als missie het stimuleren en bevorderen van de verbinding en circulatie van Europese muziek. Daarom ieder jaar een vierdaags festival- en conferentieprogramma in Groningen. ESNS 2020 vindt plaats van 15 – 18 januari 2020.


Cutting Edge zag op dag 1:

Wie: Asbest (CH)

Waar: Huize Maas

Wat: Zwitserse noiserock-trio, Asbest veroorzaakte al veel opwinding met debuut-EP Interstates in 2017. Met de release van eerste album Driven, september 2018, kwam ook de internationale feedback en groeide de buzz.

Wie: Black Country, New Road (UK)

Waar: Vera

Wat: Kolossale metalriffs scheuren soms dwars door bezeten jazz-freakouts en geregeld stuwt de apestrakke ritmesectie, met een flinke post-rockdrive de strijkerspartijen naar het hier en nu. Niet voor niets wordt  Black Country, New Road getipt als 1 van de verrassingen van Eurosonic.


 


Wie: Catastrophe

Waar: Forum

Wat: Franse avant-garde, Catastrophe definieert zijn muziek als een caleidoscoop van genres. Elke performance is een originele zintuiglijke ervaring. De Parijse groep verbleef het laatste jaar op tour, de meer prestigieuze festivals en scenes afschuimend. Het album La Nuit Est Encore Jeune belichaamt hun gewenste staat van totale vrijheid.

Wie: Conjurer

Waar: All Round Poolcentrum 

Wat: Britse extreme progressive metal,voor een jonge band is Conjurer opmerkelijk veelzijdig. De groep baarde meer opzien in 2019 met de samenwerking met landgenoten Pijn op een EP die een veel lichtere en positieve toon aanslaat. Verbluffend werk.

Wie: Sorry 

Waar: Huis de Beurs

Wat: Opgetrokken rond twee jeugdvrienden uit Noord-Londen, maakte post-punk en grunge band Sorry naam als de meest opwindende nieuwe band in het Londense underground-circuit.

Wie: Working Men's Club

Waar: Hooghoudt Barn

Wat: Nog een kans hebber voor de verrassing van de dag al sprongen al hele hordesrond op de beat van ‘Bad Blood’s post-punkgroove en Working Men’s Club dwingt ze nog dieper op de dansvloer met de elektrische stamper ‘Teeth’. 


Wie: Chrystal Murray (FR)

Waar: Grand Theater (mainstage)

Wat: Franse soul  met een engelse acid jazz feel   heel fris  met een vleugje amy winehouse/eryka badu . Qua uitstraling  is deze pas 17 jarige  leading lady een verademing om te zien   en  qua sound  ook

 

 

 

 

 

 

Wie: Monumental men (CH)

Waar: Forum

Wat: zware electonische industrielle klanken uit Zwitserland  gaat erg diep en qua presentatie eenvoud en faschinerend om te zien ..

 

 

Wie: Arlo Parks

Waar: Grand Theater (main stage)

Wat: mijn hoogte punt van de avond  is deze jonge zangeres (19) uit Engeland  Een engelachtige  stem die de zaal still kreeg  een herkenbare stem uit de rijkw engelse muziektraditie  wordt ook genoemd als de nieuwe soul sensatie uit Engeland  

 

 

 

Wie: Alexander Oscar *(DK)

Waar: Der AA -THEATER

Wat: Deense pop  in de traditie van craig david    Op de eerste rijen stonden ook de fans die alles meezongen

Het was heel fris en goed in haar genre  maar jammer genoeg net iets te clean het had wat rafeliger mogen zijn.

 

Wie: DZ'OB (UA)

Waar: Der AA-Kerk

Wat:  Een band uit de Oekraine  bestaande uit muzikanten die instrumenten bespelen uit de klassieke wereld zoals CELLO  Klarinet  .hobo viool etc. Voorafgaande aan het optreden heb ik de youtube clipjes van de band gezien het beloofde een mooi mix te worden tussen jazz /pop /dance etc etc    . Helaas viel het mij tegen door de uitvoering en het geluidmix 

 

Wie: L'eclair (ch)

Waar: Grand Theater

Wat: Zwitserse band  met instrumentale band  .heerlijke afsluiting  van een avond   heerlijk seventies sound  je krijgt het gevoel dat je midden in een film zit en dat de band de soundtrack speelt  

 

 

 

©JanWesterhof ©JanWesterhof ©JanWesterhof ©JanWesterhof ©JanWesterhof ©JanWesterhof ©JanWesterhof ©JanWesterhof ©JanWesterhof ©JanWesterhof ©JanWesterhof ©JanWesterhof Copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail Copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail copyright william ejam maail