Raymond van het Groenewoud, 'Archivaris'

Eenheid in de verscheidenheid

Wanneer monsieur LeClerc in de reeks 'Allo Allo' voor de zoveelste maal opdraaft in een schabouwelijke vermomming, zucht café-eigenaar René Artois: 'Man of a thousand faces, everyone the same.'

Het is een verhaal dat opgaat voor nogal wat groepen en artiesten: ze schakelen een nieuwe producer in, morrelen wat aan arrangementen en proberen aan te haken bij de heersende trends. Het resultaat lijkt in veel gevallen op het muzikale equivalent van monsieur LeClerc: stuntelig en gezocht, zonder evenwel grappig te zijn.

Toen grunge de hitparades veroverde begin de jaren negentig, bracht van het Groenewoud 'Liefde voor muziek' op de muziekmarkt. Een gospelsingle godbetert. Kon je haakser staan op de tijdgeest?

Het is een continue factor bij Raymond: de man bewandelt zijn eigen gekozen weg. Dat illustreert deze box overvloedig: van de rafelige pubrock van 'Onze nieuwe single' over het tropische 'Chachacha' tot het meedogenloos eerlijke 'Ontevreden'. Je vraagt je af waarom niet meer muzikanten dezelfde gulheid aan de dag leggen.

'Aan de jassen die hangen/'t Etiket van Louise/Clouseau kocht er ook een/Maar die past niet precies', zomaar een tekstflard uit de broeierige titeltrack van Marc Diddens film 'Brussels by night'. Zijn teksten zijn nooit doorwrocht à la Elvis Costello, maar wel steeds raak. Die ene toevoeging die relativeert - 'Liefde voor mij ... en voor mijn hond' - en dat ene beeld dat bijblijft - 'Tussen walvissen en garnalen/is ook plaats voor een garnaal'. Het is taal die niet getuigt van bot zelfbewustzijn, wel van trefzekere zelfzekerheid.

Duiden op de aanwezigheid van nummers als 'Gelukkig zijn', 'Vlaanderen boven' of 'Meisjes' voelt alsof je bij het binnenrijden van Brussel wijst naar het Atomium en zegt: 'Heeft dat iemand al opgemerkt?'

Misschien kun je deze verzameling nog het best vergelijken met 'El Cancionero Mas y Mas' van Los Lobos of Randy Newmans 'Guilty: 30 years of Randy Newman'. Twee documenten die je steeds in de buurt hebt, net als bijna elk apotheekkastje een gezinsverpakking Dafalgan herbergt.

We hebben alvast 'Archivaris' naast 'El cancionero Mas y Mas' en 'Guilty' geplaatst. Zie ze staan, de schatten.

Details Album
Platenlabel: Warner Music
Jaar:
2018
Tracks:
  • Maria, Maria, ik hou van jou
  • Nee ik wil niet sterven vannacht
  • Lieve Sonja
  • Je moest eens weten hoe gelukkig ik was
  • Bierfeesten (als ik dit maar heb)
  • Rock 'n Roll
  • Mier te zijn
  • Meisjes
  • Bij elkaar
  • Crazy Pub
  • Zjoske schone meid
  • Daniëlle
  • Daddeemelee
  • Waar ik niet tegen kan
  • Vlaanderen boven
  • 'k Heb je graag
  • Mama moet komen
  • Het verschil met mijn vriend Jan
  • Chachacha
  • Je veux de l'amour
  • Stapelgek op jou
  • Sire, rock en roll
  • Het spek is aangebrand
  • Ontevreden
  • Ik ben alleen
  • Mijnheer de postbode
  • Niets heeft nog zin (zonder jou)
  • Omdat ik van je hou
  • Hallelujah, ze is van mij
  • Bostella
  • In de gracht
  • Intimiteit
  • Gelukkig zijn
  • Liefde voor muziek
  • Genieten (Hier in je hitte)
  • De helleveeg
  • Eerlijkheid
  • Total loss (Gratis bier in Nederland)
  • Liefde is een wortel
  • Torremolinos
  • Warme dagen
  • Je zou eens moeten weten hoe lekker dat is
  • Ze dansen
  • Ze weet niet wat ze doet
  • Zien we morgen nog het licht
  • Ik ben God niet
  • Niet huilen
  • Dit is mijn verhaal
  • Lied van de zee
  • Er is geen haast
  • Commentaar
  • Winkelstraat
  • Vrouwen
  • Wachten op de wagen in de nacht
  • In mijn hoofd
  • Twee meisjes
  • Jij en ik
  • Zo zot van haar
  • In the groove
  • Jouw liefde
  • Goesting
  • Onze nieuwe single
  • Het gaat om ons
  • L'étranger c'est mon ami
  • Bij jou te zijn
  • Brussels by night
  • Moedertaal
  • Weg met Amerika
  • Er is er geen een zoals jij
  • Het wonder voorbij
  • Ik zal jouw man zijn
  • Zanger zonder meer
  • Aan de meet
  • Tot morgen