Pascal Deweze, De Roma Borgerhout

Op de groei gekocht

Het valt moeilijk te betwisten dat Pascal Deweze een absoluut vakman is. Of het nu gaat om de raak gemikte kopstoten van Metal Molly, de hoekige poprock van Sukilove of de uitstekende jaren zestig-stijloefening van Broken Glass Heroes: Deweze bewees de afgelopen twintig jaar meer dan eens dat hij met gemak een potige song uit z'n mouw kan schudden. Op de nieuwe plaat 'Cult of yes' probeert hij dat voor de eerste keer ook onder eigen naam en hij kwam ze afgelopen donderdag dan ook graag voorstellen in de foyer De Roma. 

Hoewel Deweze deze keer dus de solotoer opgaat, betekent dat allerminst dat hij zich niet meer laat omringen door capabel personeel, integendeel. Zijn begeleidingsband huisvest deze keer goed volk uit de rangen van onder meer dEUS, Bed Rugs en zijn eigenste Sukilove. Nochtans loste een eerder atypische start met nieuweling 'Summer bones' de hooggespannen verwachtingen niet bepaald in. De ingehouden dreiging van het nummer leek zich live niet even vlot te vertalen als op plaat, waardoor we een beetje op onze honger bleven zitten. 

De behoorlijk lauwe aanvang van het concert werd gelukkig rechtgezet met 'Beatlesnake', een fijne psychedelicatrip vanop de plaat 'Drunkaleidoscope', het laatste wapenfeit van Sukilove. Met wat heerlijk absurde rijmelarij: 'I'm a Beatlesnake, I'm a Beefheart steak, I'm a Beach Boy cake', somde de bard uit Tremelo een aantal van z'n meest voorname invloeden op en toverde hij ook meteen een glimlach op ons gelaat. In het verdere verloop van het concert was het echter ver zoeken naar uitschieters: het koortsachtige 'I only have a yes for you' klonk live net dat beetje te schel en druk en ook 'Paris' deed ons bijzonder weinig in De Roma. 

Nochtans prijken er op 'Cult of yes' een aantal nummers die donderdag wél op geslaagde wijze naar het podium vertaald konden worden. De synths in 'Beautiful Penelope' klonken op z'n zachtst gezegd bezwerend en met 'Strange behaviour' pende Deweze een song bij elkaar die even funky als smerig klinkt, gelijkaardig aan Millionaires 'Body experience revue'. Bovendien tekende ook een lichtjes herwerkte versie van oudgediende 'As long as I survive tonight' present en zorgde het bloedmooie 'Room for love' voor het hoogtepunt van de set. 

Toch leken bij het vallen van het slotakkoord niet alle stukjes van de puzzel op hun plaats. Ondanks een enorm gevarieerde en uitdagende setlist leek de onderlinge dynamiek tussen de nummers ver zoek en moesten de goed uitgewerkte songs vaak plaats ruimen voor interessante klanken en probeersels. Een enthousiaste Pascal Deweze (die zoals steeds goed bij stem was) en een podium volgeladen met rastalenten bleken dan ook onvoldoende om de aandacht een volledige set lang te blijven vasthouden. Misschien heeft ook de live-ervaring van le nouveau Deweze - net als nieuwe plaat 'Cult of yes' - tijd nodig om door te dringen. Snel een herkansing dan maar.
 

Details Concerten
Concert datum:
11/12/2017
Platenmaatschappij: Starman Records