Max Cooper, Botanique

Een masterclass in de betere techno

Onze favoriete speeltuin heeft eindelijk weer zijn deuren geopend. Les Nuits Botanique zijn weer op toerental aan het komen en Max Cooper besloot ook eens binnen te springen. Naast zijn dj-acts was dit een uitgelezen kans om hem eens echt live aan het werk te zien, nu hij zijn tweede studioalbum 'Emergence' kwam voorstellen. 

Voor hij zijn beats en loops op ons mocht loslaten, werden we al vakkundig in de mood gebracht door Haring, de Brusselse rijzende ster aan het techno-firmament. Zijn debuut, 'In spaces', kwam enkele dagen eerder uit waardoor we de bevoorrechte gasten waren op zijn releaseparty. Op plaat kon hij ons bekoren en live pakte hij uit met een meer dan degelijke set. Toegegeven, veel kon hij niet verkeerd doen bij deze ‘thuismatch’, maar hij liet genoeg staaltjes van zijn kunnen zien.

Af en toe moesten we zelfs terugdenken aan de fantastische compilatie 'Pampa vol. 1' en bijgevolg ook aan DJ Koze en zijn typische, sferische house. Haring zweefde daartussen, met uitstapjes naar de betere, soms zelfs vuile, techno. Al is er nog ietwat werk aan de winkel voor Haring, die zijn set toch na een matige start weer op gang moest trekken. Dat zal dan ook het enige minpuntje geweest zijn.

Zo stonden we nagenietend klaar voor Max Cooper. De man heeft in de loop der jaren een indrukwekkende discografie opgebouwd, maar is met 'Emergence' vreemd genoeg nog maar toe aan zijn tweede studioalbum. De Botanique wist hem te strikken voor een late evening set (tot iets voor middernacht was er aangekondigd), maar van heinde en ver kwamen men toch af om Max Cooper te horen schitteren. Opeengepakt als haringen in een ton werden we getrakteerd op een sublieme set in de Orangerie.

Nimmer hebben we zo’n straffe visuals gezien of het zou al de 'Atomic' film van Mogwai moeten geweest zijn, maar dat is nog iets anders. Hier was het om duimen en vingers van af te likken. De beats sloegen perfect samen in met de visuals, die kleurrijk, indrukwekkend en inventief waren. Zo stak hij er ondermeer een stripverhaaltje over een robot met gevoelens in, waarover hij dan met kunde 'Seed' drapeerde.

Gedurende een groot anderhalf uur knalde hij de ene schijf na de andere op ons af, met als enige pauze een verlegen applausje voor ons, het publiek dat hem doorheen de set bleef toejuichen. Het was dan ook techno van een uitzonderlijk hoog niveau daar in de Orangerie. Zo greep 'Symmetry' even willekeurig in de duisternis om zich heen als The Haxan Cloak dat deed op de 'What went down' remix van Foals en knalde 'Myth' zoals we het in onze stoutste dromen gehoopt hadden.

Het was, niet geheel onverwachts van de doctorandus bio-informatica, een masterclass in hoe men kwaliteitsvolle techno maakt. We hadden ergens gedacht dat hij 'Emergence' aan elkaar zou lassen en zich er zo vanaf zou maken, maar hij bouwde zijn set op rond het album, met hier en daar ware pareltjes. In plaats van één langgerekte trip, nam hij ons mee op zijn route langs verschillende stops ('Cyclic'!, 'Trust'!, 'Order from chaos'!). Ronduit indrukwekkend dat iemand die vooral bekend staat omwille van zijn dj-capaciteiten er toch in slaagt om een quasi perfecte zaalshow neer te poten. 

Dus kunnen we niet anders dan stellen dat Max Cooper op Les Nuits wederom een lans brak voor techno. De tijd dat het genre geassocieerd werd met Tiësto en de marginalen van bij u om de hoek is definitief voorbij. De grootheden scheren dezer dagen hoge toppen en na zaterdag mag meneer Cooper zeker zijn plaatsje opeisen tussen hen.  

Details Concerten
Band:
Max Cooper
Jaar:
2017