Karin Post: homo universalis van de kunsten

Interview met Karin Post: homo universalis van de kunsten

Choreograaf, docent, regisseur, danseres, schrijfster: Karin Post komt dicht in de buurt van wat Leonardo da Vinci de uomo universale noemde. Karin beperkt de uitvoering van haar dansen allang niet meer tot de authentieke balletvloer, maar laat zich inspireren door nieuwe media zoals videokunst en 3D-animatie. Kortom, dans vanuit een heel ander perspectief. In ‘Parelen in kunst, natuur en dans’, een crossmediale reis met de parel als gids, laat ze als gastcurator voor Museum de Lakenhal in Leiden opnieuw zien dat kunst geen statisch gegeven is, maar een ervaring die gaat over continue beweging en verandering. Cutting Edge sprak Karin na de ‘generale repetitie’ over haar passie voor kunst in het algemeen, dans in het bijzonder en natuurlijk de parel.

CE: Karin, waarom inspireerde de parel jou tot het maken van een tentoonstelling over dans?

Post: 'Wat mij blijft boeien is het thema van verbintenis, wat verbindt ons cultureel gezien? Een parel is een object, dat tegelijkertijd subject kan zijn. De ene keer is het een voorwerp van bekoring dat verleidt; de andere keer staat hij voor waarde en is het een vorm van kapitaal. De parel is afkomstig uit een oester die beperkt houdbaar is en gegeten kan worden, maar de parel zelf is tijdloos en blijft circuleren. Zo legt hij een reis af door talloze landen en staat hij in elke cultuur voor iets anders garant. Iedereen ontleent er een andere betekenis aan. Dat laten de parel en zijn eigenaresse Siluce zien, die een hoofdrol spelen in deze expositie die grotendeels gaat over de verbeelding.'

CE: Hoe ontstond ‘Parelen’?

Post: Jaren geleden maakte ik in Australië kennis met de beeldende dans van de aboriginals. In hun traditionele lichaamsbeschilderingen zitten witte stippen, die me deden denken aan de parel. Nadat ik ook een dansproject met aborginals had gedaan en meer over hun relatie met de parel als handelsobject leerde, ging ik me steeds meer voor het thema interesseren. Omdat ik in Nederland met motion capture-techniek werk, was het helemaal niet moeilijk om links te blijven leggen tussen vorm, functie en inhoud. Mocap maakt het mogelijk bewegingen van dansers te vertalen naar 3D-animatie, door lichtsensoren op het lichaam te plakken die eruitzien als witte stippen, parelen eigenlijk! In de expositie zijn ook 3D-animaties te zien die ik in samenwerking met Yvonne Fontijne maakte en die gelijkenis vertonen met dansende parels. Maar in die parels van ons zitten echte dansersbewegingen.

CE: Jouw carrière lijkt een constante zoektocht te zijn naar het ontdekken van verbanden tussen diverse media en kunststromen. Je hebt al veel verrassende combinaties gemaakt: koken en dans, dans en beeldende kunst, mocap en dans ... What’s next?

Post: Er staan nu eerst een paar kleinere projecten op stapel, en ook een avontuur in mijn geboorteplaats IJmuiden ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de stadsschouwburg Velsen. Verder ben ik een groter project aan het voorbereiden dat opnieuw over verbintenis gaat en betrekking heeft op onze Europese culturele identiteit. Wat precies? Dat moet nog even een verrassing blijven!

Femke Greiner


Meer weten over ...

... Karin Post: www.karinpost.com

... ‘Parelen in kunst, natuur en dans’: www.lakenhal.nl

Nieuwsbrief 7/7