Fallout New Vegas dead money

Aartsmoeilijk te verteren brok entertainment

Je slaakt een zucht van verluchting. Eindelijk ben je even van die verzengende hitte verlost. Je veegt de vele druppels zweet van je zonverbrande gelaat af en je geniet van de bescherming die deze verloren bunker biedt. Je hoort iets. Nieuwsgierig ga je op zoek naar de bron van dat geluid. Je passeert een half verteerd lijk of twee, steenpuin blokkeert de zijgangen. Business as usual. Plots zie je een tafel daarop met een radiootje staan. En dan eindigt je zoektocht abrupt.

Eenmaal je terug bij bewustzijn bent, bevind je je aan het begin van een wel heel benarde situatie. Father Elijah spreekt je toe in een soortement postapocalyptische videoconferentie. Hij snauwt je enkele angstaanjagende boodschappen toe. Hij wil dat je op zoek gaat naar de schat die verborgen ligt in de kluis van het Sierra Madre-casino. Hij laat je vertrekken, maar niet zonder je te wijzen op de in je hals prikkende band die rond je nek hangt. Die blaast je onherroepelijk op als je zijn bevelen niet opvolgt of te dicht bij radio's en verschillende andere elektrische apparaten in de buurt komt. O ja, en zoek drie andere sukkelaars die hetzelfde lot als jij beschoren zijn.

De uitdagingen liegen er niet om. Als je de queeste die ‘Fallout New Vegas dead money' je voor de in lompen gehesen voeten smijt met opgeheven hoofd tegemoet gaat, dan zal je afzien bij de beesten. Enkel voor lieden van level twintig of hoger, waarschuwen de mannen van Bethesda je nog voor je de bunker betreedt. Dat zullen we geweten hebben, want onze eerste poging om de kluis te kraken, braken we vroegtijdig en gefrustreerd af nadat we die opgeheven vinger hoogmoedig negeerden. Wat bijgewonnen levels en veel blikken spinazie later begonnen we er opnieuw aan, nog even hoogmoedig en met volle moed.

De smak die we met beide voeten maakten op de betonnen grond was ontnuchterend. Deze downloadable content blijft een aartsmoeilijk te verteren brok entertainment. De tegenstanders die je ontmoet, zijn grotendeels holografische spoken. En je krijgt ze met geen ammunitie ter wereld plat. Je kan ze met de blote vuisten hooguit eventjes tegen de grond slaan. Of je kan ze als whizzkid op intelligentere manieren neutraliseren. Dan zijn daar ook nog de ontelbare vallen en valstrikken die de Sierra Madre op bloederige wijze beschermen. Kondigde Fallout New Vegas zich aanvankelijk aan als ‘Ocean's Eleven' dan blijkt het algauw ‘Saw III' te zijn.

Je zal de pijp aan Maarten totdat je stalen zenuwen het nog amper aankunnen. Stel het je even voor. Een voor kogels immune, bloeddorstige geest valt je aan. Je vlucht in volle paniek, dondert vervolgens onhandig over enkele strategisch geplaatste mijnen. Met je laatste restjes zorgvuldig verborgen kracht, moed en zelfopoffering vind je toch een veilige nis om je heel eventjes in te verbergen. Maar net wanneer je even op adem kan komen, dringt een giftige gaswolk je naar zuurstof happende luchtwegen binnen. Stop! Nieuwe savegame openen.

Eigenlijk is deze extra - en heel uitgebreide - missie, maar voor twee redenen de moeite van het spelen waard. De persoonlijke verhalen die je drie lotgenoten stukje bij beetje prijsgeven zijn zonder uitzondering interessante levensgeschiedenissen. En je kan je level met vijf niveau's opkrikken. Verder zal je vooral sakkeren op de verduiveld hoge eisen die dit stukje software aan je engelengeduld stelt.

Details Game
Copyright afbeeldingen: Bethesda softworks
Publisher: Bethesda softworks
Jaar:
2010
Genre:
role-playing
Platform:
Xbox360