Much ado about nothing

Wat Joss Whedon in zijn vrije tijd maakt

Voor de meesten van ons is het verhaal al bekend, maar een korte opfrisser is nooit weg: vergezeld door officieren Claudio en Benedick, bezoekt Don Pedro zijn goede vriend de gouverneur van Messina, Leonato. Claudio valt als een blok voor Leonato's dochter Hero, terwijl Benedick gepassioneerd ruziemaakt met nicht Beatrice. Hun vrienden vermoeden dat passie het wint van onmin, en zetten een koppelpoging in gang. Terwijl voorbereidingen worden getroffen voor de bruiloft tussen Claudio en Hero, doet de dwarse broer van Don Pedro er alles aan om het huwelijk te voorkomen. Alle ingrediënten voor komedie, romantiek en spanning – en vooral een flinke dosis spot.

Een tussendoortje, dat was 'Much ado about nothing' voor regisseur Joss Whedon. De beste man werd verplicht een week vrij te nemen na het maken van 'The Avengers', maar kon zijn creativiteit niet in bedwang houden. Dus wat doe je dan? Je overlegt even met je vrouw (producer Kai Cole) en nodigt je vrienden uit, maakt eindelijk gebruik van al die Shakespeare avondjes die je jarenlang organiseerde en verfilmt een klassieker in twaalf dagen tijd. De acteurs verwachtten een ongedwongen opname van een inmiddels traditie geworden reading. Het werd iets meer dan dat. Het ongedwongene en het plezier is echter wel behouden en sleept het publiek zonder pardon mee.

Shakespeare's 'Much ado about nothing' werd geschreven aan de vooravond van de zeventiende eeuw, en toont in deze versie maar weer eens aan volstrekt ongevoelig te zijn voor het verstrijken van de tijd. Whedon bewerkte het klassieke stuk voor de hedendaagse film, behield het taalgebruik en koos voor zwart-wit (zodat er zo min mogelijk last werd ondervonden van dag en nacht en de film zo snel mogelijk geschoten kon worden). De moderne setting (een Californische McMansion, voorzien van alle gemakken en moderne beveiliging – tevens het huis van Whedon en Cole), kleding en het dagenlange bacchanaal plaatsen de boel echter stevig in het heden. En daar helpt de tekst alleen maar bij: hij had tijdloze humor, die William, en een haarscherp begrip van de menselijke aard. We kunnen er simpelweg niets tegenin brengen. 

De cast is één grote optocht van Whedon-favorieten. Of je je nu het meest thuis voelt in de Buffyverse of in de wereld van Marvel, je zult heel wat bekende gezichten aantreffen. Alexis Denisof en Amy Acker stelen de komische show in de rollen van Benedick en Beatrice: scherp, fantastische timing en gewoonweg ontzettend vermakelijk. En, voor ons onverwachts, de twee hebben een uitstekende chemie. De flauwe humor komt voor rekening van agenten Dogberry ('Firefly''s flink uitgedijde Nathan Fillion) en Verges (Tom Lenk – who else?). Fran Kranz's Claudio en Clark Gregg's Leonato zijn leuk, maar niet memorabel. Don Pedro in de handen van Reed Diamond, echter, is de tweede verrassing: grappig, ontspannen en fijn om naar te kijken.

Whedon's 'Much ado about nothing' is het resultaat van een perfect op elkaar ingespeelde cast, een voorliefde voor de teksten van the Bard en simpelweg oneindig veel plezier. Ga dat zien en laat je aansteken.

Details Nu in de zalen
Regisseur: Joss Whedon
Cast: Amy Acker, Alexis Denisof, Clark Gregg, Reed Diamond, Fran Kranz, Jillian Morgese, Nathan Fillion, Sean Maher, Tom Lenk
Jaar:
2012
Speelduur:
109 min.