Kill your darlings

De tragische ontstaansgeschiedenis van de beat poets

De beat poets die de Amerikaanse (en wereld)literatuur ooit op zijn kop zetten, zijn de laatste tijd een geliefd onderwerp voor filmmakers. Na 'Howl' en 'On the road', schetst 'Kill your darlings' onder leiding van regisseur John Krokidas de beginjaren van de literaire groep en vooral van dichter Allen Ginsberg. Pas aangekomen op Columbia University ontmoet de groene student de mannen met wie hij ooit in één adem zal worden genoemd: Jack Kerouac en William S. Burroughs. Het was echter de ontmoeting met Lucien Carr en hun stormachtige vriendschap die de de basis legde voor het schrijverschap van Ginsberg.

Binnen de kortste keren is de jonge Ginsberg in de ban van Lucien Carr, gespeeld door Dane DeHaan met zijn magnetisch blauwe ogen. De kleine wereld van de dichter-in-spe wordt opengebroken door de losgeslagen jongen die zijn charme handig inzet om alles gedaan te krijgen wat hij wil. Vooral van zijn voormalige liefde David Kammerer, de oudere docent die Carr achterna is gereisd. De heftige moord op deze mentor, minnaar en – for lack of a better word – stalker Kammerer, breekt de aanstaande beat poets niet op, maar legt uiteindelijk de basis voor een stevige broederschap.

Krokidas en mede-scenarist Austin Bunn zijn er in geslaagd een verhaal te vertellen dat (in tegenstelling tot eerdere beat films) nergens clichématig wordt. We voelen ons binnen de kortste keren verbonden met het lot van de onhandige Ginsberg met de rommelige bos krullen (afgekeken van Penn Badgley?) die het New Jersey van zijn geesteszieke moeder (mooie rol van Jennifer Jason Leigh) ontsnapt en in het New York van de jaren '40 tot bloei komt. Daniel Radcliffe doet ons versteld staan. Geef de jongen een Amerikaans accent mee en een échte rol, en de beste jongen doet je binnen enkele scènes vergeten dat hij ooit dat kleine tovenaartje was in de Harry Potter verfilmingen. Wij waren onder de indruk. En dat geldt voor de hele film.

Op subtiele wijze wordt de ontdekking van Ginsberg's seksualiteit neergezet, met spanning, geluk, pijn en verwarring, en zonder de werkelijkheid te vermijden. Niet te netjes dus. Onze complimenten. Ontzettend leuk om te zien zijn de scènes euforische (echt en chemisch opgewekt) waarin de schrijver zijn stem vindt, trippend pagina's vol tikt en masturbeert tot hij erbij neervalt. Avonden in de toen ongure West Village en het muzikale Harlem maken het geheel af – inclusief érg fijne soundtrack.

Michael C. Hall is een briljante Kammerer die ons meezuigt in de pure tragiek van het karakter. Hij is dan weer hoopvol, dan weer verslagen, en uiteindelijk volledig gebroken. Een prachtige rol van de acteur die eigenlijk gewoon altijd goed is. DeHaan vertolkt de rol van meestermanipulator en jongen die het eigenlijk ook niet goed weet, bijzonder goed: ook wij zijn in zijn ban en liefde en haat wisselen zich razendsnel af.

Minder interessant zijn Ginsberg's toekomstige strijdmakkers. Ben Foster als William S. Burroughs is leuk en vermakelijk, maar aan de karikaturale kant. Jack Huston's Kerouac deed ons eigenlijk vrij weinig. Ja, hij maakte de groep compleet en het verhaal af, maar wekte nergens onze interesse. Een vlak karakter naast het gelaagde werk van Radcliffe, Hall en DeHaan. Die laatste drie hebben het uitstekend geschreven scenario mooi gestalte gegeven, en zijn een tochtje bioscoop absoluut waard.

Details Nu in de zalen
Regisseur: John Krokidas
Cast: Daniel Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall, Jack Huston, Ben Foster, David Cross, Jennifer Jason Leigh, Elizabeth Olsen
Jaar:
2013
Speelduur:
102 min.