Doubles vies

Erover praten helpt niet altijd

Ah, die tijd toen het boek in gevaar was. (mijmerend) Het Boek. Een relict uit betere tijden, toen een dik boek anders aanvoelde dan een dun boek. Hardcover of paperback: we kozen er onze vriendengroep voor. Goud op snee, aangenaaid bladwijzerlint, onversneden folio's: ze zouden uitgeroeid worden door het e-book, de grote vernieuwer die de boekenmarkt voor eeuwig zou veranderen. Tegen de achtergrond van die titanenstrijd woedt de intrige in Olivier Assayas' nieuwste. En net zoals het e-book grotendeels uitdraaide op een non-event, biedt ook deze film een lauwe uitkomst: even hoogdravend als deze alinea, maar met een kortere reikwijdte dan de Venus van Milo.

Bref. Een zedenkomedie over de Parijse culturele elite. Uitgever maakt zich zorgen over veranderende industrie. Hij weigert nieuwe roman van een vriend uit te geven, die in een ver verleden een bestseller schreef. Vriend bedriegt hem met zijn vrouw, een actrice die vasthangt aan een twijfelachtige crimiserie. Vriendin van auteur is politiek adviseur van een opkomend politicus en volledig vergroeid met haar meerdere gsm's. Tot slot gaat de uitgever zelf uiteraard ook vreemd, met een ambitieuze jonge medewerker die e-books moet promoten.

Deze vier personages en hun vrienden zijn allemaal uitzonderlijk intelligent en gevat. Ze discussiëren over het werk, de staat van de wereld, relaties, literatuur en – uiteraard – e-books. De toekomst van literatuur, het geschreven woord, in een gedigitaliseerde en gedemocratiseerde wereld kan best prikkelende debatten opleveren. Assayas maakte een praatfilm vol gevatte dialogen en hoogstaand intellectualisme. Hij deinst er niet voor terug om de beau monde en hun verschrikkelijke first world problems op de korrel te nemen.

Het kostte wat tijd alvorens we aansluiting vonden bij de onsympathieke zelfvoldane personages, maar de vinnige discussies pakten ons geleidelijk in. De hondenblik van Vincent Macaigne overtuigde ons genoeg om in te zitten met de pafferige auteur die in de problemen komt met zijn nauwelijks verhulde autobiografische fictie. Er valt wel nog te genieten van het wedervaren van deze narcistische elitaire bourgeois.

Maar helaas! Helaas gingen we dezelfde dag 's avonds naar een andere film kijken: 'Shoplifters'. De klasse van Kore-Eda schudde ons gelukkig nog eens goed door elkaar. De intense menselijkheid die de Japanner zoals zo vaak weet aan te boren, zette onze appreciatie voor de eerder besproken film in een handomdraai op losse schroeven. Als er parels als 'Shoplifters' worden gemaakt, wat moeten we dan met pretentieuze kronieken over het o zo lastige leven aan de top?

'Doubles vies': als je alle écht goede films al gezien hebt of als je écht inzit met dalende boekenverkoopcijfers.

Details Nu in de zalen
Regisseur: Olivier Assayas
Acteurs: Guillaume Canet, Juliette Binoche, Vincent Macaigne, Nora Hamzawi
Jaar:
2018
Speelduur:
108 min.