YANN & SCHWARTZ, 'ATOM AGENCY: De Juwelen Van De Begum

Grotendeels een origin story

Een mooie strakke hardcover, met opvallende en dynamische cover. Een achterkant met daarop de ‘flyer’, zo u wilt, van ATOM AGENCY. Met de opvallende en verwachting-vergrotende tagline: ‘Overspel boeit ons niet.’ Nou, daarmee is er toch wel een toon gezet, stiekem begonnen wij te hopen op een combinatie tussen de film 'Lethal Weapon' en de stripserie 'Blacksad', maar dan met echte mensen in plaats van dieren. De drie hoofdfiguren op de achterkant spraken ons aan en de auto hintte naar een tijdperk net na de Tweede Wereldoorlog. Ja, dit zou ons best kunnen smaken.

Het verhaal van ‘De juwelen van de Begum’ draait slechts deels om het terugvinden van de genoemde juwelen, die in het eerste deel van de strip gestolen worden. Het gaat vooral over het ontstaan van Atom Agency, het privédetectivebureau van Atom Vercorian en zijn assistente Mimi. Het duo tracht een eigen agentschap van de grond te krijgen en Atom wil met een grote klapper hun kantoor op de kaart zetten. Zijn ogen en ambities focussen zich al snel op de brutale juwelenroof waar het verhaal mee opent. De politie tast in het duister en Atom denkt dat hij en Mimi meer kans maken het mysterie op te lossen. Dit lijkt allemaal op niets uit te draaien, totdat Mimi voorstelt een spierbundel aan de groep toe te voegen om de ondervragingen soepeler te laten verlopen. Wie ze daarvoor aanschieten, is Joseph ‘Jojo’ Villain. Deze heeft echter grotere ambities en koopt zich in als volwaardige partner. Mede dankzij zijn financiële bijdrage en zijn (ietwat toevallige) geschiedenis met de Begum, komt het trio erachter dat er meer schuil gaat achter de ‘simpele’ roof.

Scenarist Yann schetst met ‘ATOM AGENCY: De juwelen van de Begum’ een vrij typische origin story. Het is duidelijk dat de strip als voornaamste taak heeft om het trio en hun bureau te introduceren. Het verhaal mist daardoor wat ‘echte’ spanning en kabbelt rustig door tot het end. Yann is geen slechte scenarist, maar brengt ons weinig vernieuwends met dit script. Het is jammer dat van de drie hoofdpersonen alleen Atom echt ontwikkeld wordt. Mimi en Jojo komen er wat bekaaid vanaf. Mimi is in potentie misschien wel het meest interessante karakter, maar komt nu een beetje stereotiep over. Yann stak er wel een lekkere flow in, waardoor we vlot bleven doorlezen, ook al zaten we niet op het puntje van onze stoel. 

De stijl van Schwartz zal, voor een stripliefhebber, zeer herkenbaar overkomen: het deed ons erg denken aan een moderne combinatie van Kuifje en Robbedoes. Daar is niks mis mee, maar het had als neveneffect dat de strip op ons af en toe wat ouderwets overkwam. Schwartz is wel een bekwame tekenaar en zijn gebruik van kadrering is, hoewel vaak safe, nergens verwarrend en leidt de lezer goed door het verhaal. Zijn character design is duidelijk herkenbaar en divers. Daarnaast heeft Schwartz een fijn oog voor detail, wat zich vooral vertaalt in gevulde tekeningen die nooit propperig zijn.

‘ATOM AGENCY: De juwelen van de Begum’ is duidelijk een pilot. De eerste zaak is in alle eerlijkheid weinig verrassend. De strip dient vooral om onze drie helden voor te stellen en schiet daarin iets te kort. We komen genoeg te weten over Atom, maar Mimi en Jojo komen onvoldoende uit de verf. Zelfs voor een origin story was het verhaal zelf niet sterk genoeg om ons met enthousiasme te laten uitkijken naar het vervolg.

Details Strips
Originele titel:
Atom Agency: Es Bijoux De La Begum
Scenario: Yann
Tekeningen: Olivier Schwartz
Uitgeverij: Dupuis
Jaar:
2019
Aantal pagina's:
56