Typex, ‘Typex' Rembrandt’

Bescheiden meesterwerkje

Er zijn dit jaar al twee stripverhalen geweest waar heel wat trammelant rond werd gemaakt. De eerste, ‘Amoras’, had die heisa vooral te danken aan een uitgekiende - en na verloop van tijd irritante - mediastrategie. De tweede, deze ‘Rembrandt’ van de Nederlander Typex - né Raymond Koot - werd de hemel ingeprezen door cultfiguur Nick Cave. En terecht. 

Koot begon aan ‘Rembrandt’ op verzoek van het Amsterdamse Rijksmuseum, dat onlangs opnieuw haar deuren openzwaaide. En eerlijk is eerlijk: we vreesden een beetje dat we weer een saaie biopic voor ons liggen hadden. De laatste jaren worden we namelijk om de oren geslagen met grafische biografieën - Van Gogh, Picasso ... - en het resultaat is niet altijd om over naar huis te schrijven. Niet zo bij deze ‘Rembrandt’: Koot vertelt op een meeslepende manier het levensverhaal van één van de grootste kunstenaars die de Lage Landen ooit heeft gekend. 

We kunnen u meteen geruststellen: dit boek is geen gortdroge opsomming van weetjes en feiten. Aan de hand van een ingenieuse raamvertelling - ‘Rembrandt’ is opgedeeld in elf hoofdstukken, telkens opgehangen aan één sleutelfiguur - krijg je als lezer een eigenzinnige kijk op het leven van de schilder. Typex veroorlooft zich wel enige vrijheid bij het schetsen van zijn protagonist. Zo zou Rembrandt een egoïstische en laffe zak geweest zijn die enkel in schilderen geïnteresseerd was. Langs de andere kant kan je niet anders dan sympathie opbrengen voor deze man, die wars van alle trends zijn eigen ding blijft doen. Zijn familie en vriendschappen mogen dan ten onder gaan, de kunst gaat voor. 

En het verhaal mag dan al een atypische hagiografie zijn, de echte blikvanger van ‘Rembrandt’ zijn de tekeningen. Of beter gezegd: de talloze miniatuurschilderijen die Raymond Koot uit zijn mouw schudt. Koot zwoegde meer dan twee jaar op dit lijvige werk maar het resultaat is verbluffend. Dat de meester zelf een serieuze impact heeft gehad op het tekenwerk is overduidelijk. Neem nu de allerlaatste pagina’s: met behulp van een donkerbruin kleurenpalet vertrouwt Typex haast achteloos tekstloze stillevens toe aan het papier. Rembrandts typische spel met licht en donker wordt hier grandioos herwerkt tot een strip hors categorie.

‘Rembrandt’ is geen biografie pur sang maar dat stoort hoegenaamd niet. Want narratief en tekentechnisch mag je dit boek een bescheiden meesterwerkje noemen. En wie echt meer wil weten over de opgevoerde personages of de schilder zelf, verwijzen we graag door naar Wikipedia. Geen dank.

Details Strips
Auteur: Typex
Uitgeverij: Oog & Blik/De Bezige Bij
Jaar:
2013
Aantal pagina's:
240