Timothée de Fombelle, 'Majoor Rosalie'

Majoor Rosalie op geheime missie

Na internationaal gelauwerde succesreeksen over ‘Tobie Lolness’ en ‘Vango’, waarin spannende avonturen centraal staan, toont Timothée de Fombelle nu een geheel ander aspect van zijn schrijverschap. 'Majoor Rosalie’ wordt als een klein, intiem verhaal over een Grote Oorlog gepresenteerd.

Het aangrijpende verhaal focust op de ontregelende familiale situatie van de vijfjarige Rosalie; in volle oorlogstijd wordt haar vader naar het front gestuurd. Communicatie verloopt enkel nog via handgeschreven brieven. De pientere protagoniste doorziet feilloos het overbezorgde optreden van haar moeder die enkel positieve verhalen vertelt en de waarheid handig vermomt. Rosalie beschouwt het als haar persoonlijk missie om snel te leren lezen om zo de ware toedracht van de brieven te kunnen achterhalen. Achteraan in de klas gezet, verstopt op een bankje onder de kapstokken, bespioneert de zelfbenoemde majoor de vijand en leert ze zichzelf lezen. Dat is dringend nodig ook, want een door de moeder verstopte ‘blauwe brief’ herbergt volgens Rosalie een belangrijk geheim. Wanneer de geheimzinnige tekens op het schoolbord betekenis krijgen, ontdekt Rosalie meerdere functies van taal. De Fombelle bouwt de spanningsboog trefzeker op en speelt met vermoedens en verwachtingen van de lezer. En dan ontdekt Rosalie een ongemakkelijke waarheid, met verstrekkende gevolgen.

Het siert de Franse auteur dat hij ‘Majoor Rosalie’ volledig vanuit kinderperspectief geschreven heeft. Rosalie is enerzijds nog heerlijk naïef, anderzijds gezegend met een sterk observatievermogen. Interessante paradox. Precies die paradox maakt haar tot een boeiend en geloofwaardig karakter. Geen grote gebaren of spannende actiescènes ditmaal. ‘Majoor Rosalie’ munt in een sobere, eenvoudige taal uit. De Fombelle schrijft bijwijlen pure poëzie en leeft zich terdege in z’n protagoniste in. Dat resulteert in een gevoelig verhaal over een dapper meisje dat zich door een donkere tijd probeert heen te slaan.

De intimistische, verstilde beelden van de Canadese Isabelle Arsenault passen perfect bij dit integere kleinood. Ze focust net zo goed op Rosalies gevoelens en gedachten als op de rijke en gelaagde symbolische waarde uit de tekst. Dat levert gelaagde beelden op, vol beheerste emotie, die tot aandachtig aanschouwen uitnodigen. De donkere tinten sluiten naadloos bij de setting aan, maar het opvallend rood-oranje als contrastkleur biedt perspectief op betere tijden.

‘Majoor Rosalie’ is niet het zoveelste verhaal over oorlogsgruwel en geweld aan het front, maar verbeeldt met verve de geheime missie van een dapper klein meisje dat de waarheid wil weten. Met stip één van de betere boeken van dit najaar.

Details Fictie
Auteur: Timothée de Fombelle
Illustratrice: Isabelle Arsenault
Uitgeverij: Querido
Jaar:
2018
Aantal pagina's:
63