Sampayo & Muñoz, 'Alack Sinner: het leven is geen stripverhaal, baby'

Old school noir

Wij zijn nooit echt gecharmeerd geweest van zwart-wit stripboeken, het voelde ouderwets... Niet heel objectief natuurlijk, maar ook ons is niks menselijks vreemd. Echter, af en toe komen er strips voorbij die ons toch weten te grijpen, omdat ze iets speciaals hebben. Noem het karakter of simpelweg omdat ze gewoon heel goed zijn. De eersten die ons te binnenschieten zijn 'The Walking Dead', 'Maus' en de originele - Amerikaanse - uitgave van 'Bone'. 'Alack Sinner' was ons niet bekend, maar Sherpa’s bundeling van één van hun allereerste uitgaves is een zeer aantrekkelijke hardcover. Niet alleen dat, het is onmiskenbaar Noir maar dan wel met een hoofdletter ‘N’. Onze interesse is gewekt.

'Alack Sinner: Het leven is geen stripverhaal, baby' is niet alleen een enorm lange titel voor een strip, het is ook niet maar één stripboek. Het is een bundeling van een zestal verhalen omtrent de naamgever van het boek. Hardboiled privé-detective Alack Sinner is een voormalig agent die gedesillusioneerd is geraakt door de corruptie binnen de politie en besluit niet meer bij te dragen aan het systeem. Het heeft hem tot een bitter man gemaakt die mensen graag op afstand houdt, maar zijn eigen morele kompas en het feit dat Sinner diep van binnen een good guy is zorgen ervoor dat hij vaker dan hem lief is verzeild raakt in zaken die een slimmer man (zijn woorden) had laten liggen. 'Alack Sinner' volgt alle bijna stereotype ‘zaken’ die een privé detective zou kunnen behandelen, en in klassieke noirstijl volgen we Alack terwijl deze al vloekend, drinkend én rokend deze tracht op te lossen.

De verhalen die Sampayo ons in deze bundel voorschotelt laten hun leeftijd wel lichtjes merken: ze zijn over het algemeen vrij on the nose en de twists ziet een lezer bekend met het genre vrij snel aankomen. Dit doet echter niks af aan het entertainmentgehalte van de verhalen. De verrassingen komen vooral van de personages die de wereld van Alack Sinner bevolken. Allemaal een eigen geluid en karakter. En Sampayo’s hoofdpersoon Sinner is een heerlijke anti-held, cynisch tot op het bot, en bovenal chagrijnig. Alack Sinner’s avonturen zijn heerlijk noir, maar Sampayo gaat onderwerpen als klasseverschil en racisme niet uit de weg.

Voor degenen die fan zijn van Frank Millers 'Sin City'-series is het duidelijk waar Miller zijn inspiratie gehaald heeft. Munõz’s tekenstijl is herkenbaar, met dun, bijna krasserig lijnwerk, veel grote zwarte vlakken, en helder en strak karakterontwerp. Minpunt is wel dat zijn manier van donkere mensen vormgeven toch wel de leeftijd van de strip laat zien. Munõz speelt met spannende camerastandpunten en heeft zeker in de laatste verhalen een uiterst bekwaam regisseursoog. Waar Miller 'Sin City' voornamelijk in een avondsetting plaatste, deels vanwege de noir-vibe en deels omdat dat makkelijker was, heeft Munõz er totaal geen moeite mee om met zijn ‘beperkte’ kleurenpalet ook scènes overdag af te laten spelen. Erg knap en een lust voor het oog.

'Alack Sinner: Het leven is geen stripverhaal, baby' blijft een enorme mondvol. Dit is niet een strip die iedereen zal kunnen waarderen. Het lijkt alsof uitgeverij Sherpa een ode wilde brengen aan hun eigen vroege begin. Maar eerlijk is eerlijk: het noir-genre blijft tijdloos, en Alack Sinner is een badass, hard drinkend, rokend en met een totaal ontbrekend gevoel voor zelfbehoud. Maar met tegelijkertijd een hart van goud en een slim stel hersens. Aan het einde van de strip konden we enkel vragen om meer.

Details Strips
Scenario: Carlos Sampayo
Tekeningen: José Muñoz
Uitgeverij: Stichting Sherpa
Jaar:
2019
Aantal pagina's:
208