Pieter de Poortere, 'Boerke kijkt kunst'

Sprakeloos

Lang, heel lang geleden toen de dieren nog spraken en Chris Van den Durpel zo af en toe nog eens geestig uit de hoek durfde te komen, waren wij grote fan van de persiflage en de parodie. Meesterlijke typetjes als Ronny King (parodie op de Vlaamse charmezanger), Gerard Mommaerts (parodie op de luie leraar) en MC Joël (parodie op de Nederlandstalige rapper) zijn in het collectief geheugen gegrift. Van den Durpel had er beter mee opgehouden vooraleer hij zich in 'Funnymals' en 'Met de deur in huis' een parodie van zichzelf toonde.

Een meester in de parodie die het wat ons betreft daarentegen nog lang niet voor bekeken moet houden is Pieter de Poortere. Deze Gentenaar kennen we natuurlijk als het brein achter 'Boerke', het komische, Dick Bruna-achtige mannetje dat ondertussen al zeventien jaar het mooie weer maakt in de Belgische stripwereld. Na onder meer avonturen in het heelal en Hollywood trekt Boerke nu de kunstwereld in. Vierenvijftig woordloze grappen later zijn we nog meer onder de indruk van de Poortere’s kunnen.

Daarmee willen we uiteraard niet zeggen dat de Poortere in 'Boerke kijkt kunst' vierenvijftig keer feilloos in de roos gemikt heeft. Een gelukkig beperkt aantal gags laat ons volledig koud. We denken bijvoorbeeld aan de prenten met de bijgevoegde spelelementen (zoek de zeven verschillen, welke schilderijen zijn identiek) of aan de platvloerse grappen over Dali’s 'The Persistence of Memory' of Van Gogh.

Er zijn dus weliswaar enkele minder geslaagde grappen in, maar op andere pagina’s maakt de Poortere dit meer dan goed. De Gentenaar is duidelijk op dreef en etaleert zijn uitgebreide kunstkennis. Als lezer kom je best ook enigszins beslagen op het ijs. Anders durven een aantal grappen nog wel eens verloren te gaan. Wie iets kent van kunst, komt meteen in een enorme schatkamer terecht. Je leert waarom de vrouw in Gustav Klimt's 'De Kus' zich in een ongemakkelijke houding gemanoeuvreerd heeft, beseft dat er niet zo veel verschil is tussen het beeldhouwwerk van Donatello en Giacometti en realiseert je dat het niet de moeite waard is om de onthulling van een werk van Christo bij te wonen. Ook het werk van Haring, Hopper, Tunick, Da Vinci en Courbet levert echt goede grappen op. De leuke reclameaffiches binnenin zijn de kers op de taart.

De kunstwereld staat er dan wel om bekend zichzelf verschrikkelijk serieus te nemen, maar de Poortere maakt duidelijk dat er met al die meesterwerken wel degelijk te lachen valt. De grappen zijn vaak hard en hier en daar wordt er wel eens een kunstenaar als pispaal gebruikt, maar storend is dit nooit. Het is juist de sterkte van 'Boerke' dat men met alles mag en kan lachen.

'Boerke kijkt kunst' is een leuk hebbeding. Kunstkenners met gevoel voor humor lachen zich op zowat elke pagina een kriek en als je een bepaald schilderij toch niet zou kennen, is het leuk om met behulp van het origineel schilderij de betekenis van de Poortere’s grappen te achterhalen. Wij nemen ons exemplaar alvast nog eens te hand en kijken nu al uit naar de volgende 'Boerke'-gags.

Details Strips
Tekenaar: Pieter de Poortere
Uitgeverij: Nanuq
Jaar:
2018
Aantal pagina's:
56