Cyril Bonin, 'De Delicatesse - naar het boek van David Foenkinos'

Gewoon mooi

Het is knap dat in deze tijd van overdaad aan goede strips en graphic novels uitgeverij Blloan nog steeds weet te verrassen en te enthousiasmeren. Hun laatste release, de Nederlandse vertaling van Cyril Bonins verstripping van David Foenkinos’ 'La délicatesse', is werkelijk een plaatje. En hoewel wij de roman van Foenkinos nooit gelezen hadden, waren wij meer dan bereid om deze strip open te slaan.

Op een dag ontmoet Nathalie op straat François. Hij is op haar afgestapt, wat hij anders nooit doet, maar op die dag wel. Het is liefde op het eerste gezicht en een gelukkig huwelijk volgt. Dat verandert als François door een ongeluk plots komt te overlijden. Nathalie sluit zich af en stort zich op haar werk. Haar baas, die al jaren een oogje op haar heeft, tracht haar te verleiden maar zij negeert zijn avances. Iets wat de - getrouwde - man moeilijk kan accepteren of begrijpen. Nathalie denkt dat liefde voor haar voorbij is, dat deze is gestorven met François. Maar dan uit het niks, zonder aanleiding, kust ze haar collega Markus. Markus is de muurbloem van het bedrijf, hij is onopvallend én vrijgezel. En hoewel Nathalie het probeert af te doen als een nietsbetekenende impuls, valt ze langzaam maar zeker voor de humor en de charme van Markus.

Bonin heeft naar alle waarschijnlijk flink moeten snijden in het verhaal van Foenkinos, want een roman van tweehonderd pagina’s terugbrengen naar een striproman van negentig is geen kleine prestatie. Gebruikmakend van veel interne monoloog, waardoor de strip objectief gezien vrij text heavy is, weet hij het ‘kleine’ maar krachtige verhaal vlot te vertellen. Al snel raakten we begaan met Markus en Nathalie en als lezer kun je niks anders dan hopen dat het goedkomt. Wij waren dan ook geneigd snel te lezen, want oh wee als Bonin (en Foenkinos) ons een slecht eind durfden voor te schotelen. Maar dat kon gewoonweg niet. Elke pagina eiste onze volle aandacht op, en dat was vooral te danken aan Bonins grootste talent.

Want al vanaf de kaft wist hij ons te grijpen met zijn tekenkunsten. Subtiel potloodlijnwerk gecombineerd met pastelkleuren in een sepia wereld we wisten niet wat we zagen. Het lijnwerk oogt alsof Bonin het potlood nooit heeft geïnkt, wat het karakter van de strip alleen maar groter maakt. Wij willen soms kritisch zijn op tekenaars die hun achtergronden te simpel houden en soms gewoon kleurvlakken gebruiken, maar Bonin speelt met ons. Hij geeft ons gedetailleerde achtergronden die hij invult met grote kleurvlakken, waardoor de focus altijd op de karakters blijft. En terecht: de mimiek van zijn karakters is enorm sprekend en net zo sterk een deel van zijn verhalende techniek als zijn tekstballonnen. Daarnaast is hij een begenadigd regisseur die ons oog bekwaam over de pagina’s leidt en ons de fijnste details niet over het hoofd laat zien. Getuige zijn tekening op de kaft van het boek hadden wij graag gezien dat Bonin zichzelf het had toegestaan om ons te verwennen met één of twee paginavullende tekeningen.

‘De delicatesse’ is een heerlijke strip. Het verhaal is vol en rap verteld en wellicht dat er in de vertaling wat verloren is gegaan, maar de essentie komt nog steeds krachtig over. Cyril Bonin heeft ons betoverd met zijn tekenkunsten en het is goed mogelijk dat wij hem daarom verhaaltechnisch dingen vergeven die wij normaal niet door de vingers zouden zien, maar wat geeft het? Deze strip is een cadeautje en wij zouden hem niemand willen onthouden.

Details Strips
Originele titel:
La Délicatesse
Scenario & Tekeningen & Inkleuring: Cyril Bonin
Origineel Verhaal: David Foenkinos
Uitgeverij: Blloan
Jaar:
2019
Aantal pagina's:
94