Arthur Japin, 'Goed volk'

Cement zonder stenen

Zonder voorkennis ‘Goed volk’ induiken is als reizen zonder gids. Je geniet, maar je kan je niet van het gevoel ontdoen dat je iets mist. Het boek kreeg de ondertitel ‘Reisverhalen’ mee, een ietwat misleidend etiket voor deze verzameling anekdotes en notities, die pas echt hun betekenis prijsgeven voor lezers die enigszins vertrouwd zijn met leven en werk van Arthur Japin.

Van de baaien van Maui tot de lichtjes van de Schelde, van de grachten van Amsterdam tot de vlaktes van Ghana. ‘Goed volk’ omspant verschillende decennia aan bijeengesprokkeld materiaal. Raak, dat wel, en beschreven zoals een groot literator dat hoort te doen -met zinnen die je het liefst in uitvergrote letters aan je muur wil hangen om ze te vereeuwigen- maar telkens te kort om een sfeer op te bouwen en als geheel te onsamenhangend om een meeslepend verhaal te vertellen.

In het eerste deel, ‘Boeksporen’, ligt de nadruk op het verband tussen schrijven en reizen en krijgen we voornamelijk achtergrondinformatie bij een aantal titels uit Japins oeuvre voorgeschoteld. In het tweede deel, ‘Reizen met vader en zonder’, blikt Japin in twee bijzonder harde stukken terug op zijn jeugdtrauma: de verwerking van de depressie en zelfmoord van zijn vader. ‘Enkeltjes’ is dan weer het verslag van een reeks toevallige ontmoetingen met “enkelingen die hun eenzaamheid tot schitterend gebrek maakten”.

Tussen de regels door laat Japin zijn lezers tot het besef komen dat ze hun eigen voordeur uit moeten stappen om de wereld te zien, om mensen te ontmoeten en om zichzelf te leren kennen. Eropuit trekken met Shakespeares boodschap in het achterhoofd: “Love all, trust a few, do wrong to none”.

Als afzonderlijke bundel reisverhalen werd deze fraaie uitgave van Magonia, het boekenhuis van Japins partner Lex Jansen, door ons helaas te licht bevonden, als bindmiddel om leven en werk van Arthur Japin te duiden schatten we het werk dan weer hoger in. Maar een echte topper is ‘Goed volk’ helaas niet.  

Details Fictie
Auteur: Arthur Japin
Uitgever: Uitgeverij Magonia
Jaar:
2016
Aantal pagina's:
159