Arno Kantelberg, 'De stijl van de schrijver'

De schrijver op de catwalk

Hoe vlot of hoe keurig zit de Vlaamse of Nederlandse auteur in het pak? Hoe uitgebreid is zijn garderobe? Om nog te zwijgen over aanverwante accessoires als een dure wagen, een vakantiehuis in het buitenland, of een oogverblindende vriendin. Je kunt het zo gek niet bedenken of er wordt vandaag de dag een boek over geschreven. Neem nu 'De stijl van de schrijver' waarin Arno Kantelberg, hoofdredacteur van 'Esquire', tal van schrijvers op de catwalk laat passeren.

Schrijvers en hun kleding, het is van alle tijden. Zelfs Multatuli (Eduard Douwes Dekker) hield er een indrukwekkende collectie vlinderdassen op na. De wijze waarop hij zijn dassen fatsoeneerde, staat voor zijn literair meesterschap. Of zoals hij het zelf formuleerde: 'Er is vaak meer moed nodig om kleinigheden aan te tasten dan om grote verkeerdheden te bestrijden.'

Wie nog meer past in dit werkje is Louis Couperus. Op het gebied van chique kleding kende de schrijver van 'Eline Vere' zijn gelijke niet. Immer koket liep hij door de straten van Den Haag. Even zwierig in het juiste maatpak gehesen was estheet Harry Mulisch, die er altijd van overtuigd was een genie te zijn.

'Mulisch schuwde het experiment in materiaal, kleur of vorm niet. Zijden sjaaltjes, hoge laarzen, kekke bottines, gigantische gleufhoeden en verhip, loopt hij daar nou door de PC Hooftstraat met de wintermantel gedrapeerd over de schouders - wie is die mooie meneer?'

Jan Siebelink is dan weer een schoolvoorbeeld van hoe een succesvol boek de levensstijl van een schrijver plotseling kan doen omslaan. De vroegere leraar Nederlands en Frans verruilt na zijn bestseller 'Knielen op een bed violen’ zijn lelijk eendje voor heuse Maserati GranSport en schuift zijn voeten voortaan in blauwe dure suède puntschoenen. Groter kan het contrast niet zijn met Jan Wolkers die zich weinig tot niets gelegen liet liggen aan zijn kleding.

'Bij openbare gelegenheden gaf Wolkers in de laatste jaren van zijn leven steevast acte de présence in een sportjack. En zo trof zijn biograaf hem ook aan in het kleine atelier op Texel, waar de grote schrijver was ingeslapen in een oranje T-shirt en het blauwe trainingsjack met opschrift ITALIA.'

Voorts neemt Kantelberg de garderobe van Hugo Claus, Adriaan van Dis, Simon Carmiggelt, Arnon Grunberg en anderen in ogenschouw. Het levert pittig proza op en in het beste geval enkele quotes die blijven hangen. Als Herman Brusselmans gesuggereerd wordt het mes in zijn lange haren te zetten, antwoordt hij: 'Waarom zou ik mijn haar afknippen? Harry Mulisch knipte zijn neus toch ook niet af.'

'De stijl van de schrijver' van Arno Kantelberg is een aardig werkje over Vlaamse en Nederlandse schrijvers wier schrijfstijl voor een keer moet wijken voor hun kledingstijl. Pretentieloos proza, zonder grote literaire ambitie.

Details Non-fictie
Auteur: Arno Kantelberg
Uitgeverij: Podium
Jaar:
2018
Aantal pagina's:
151