Arjen Lubach, 'IV'

Spannende thriller naar klassiek recept hint naar meer

Na een drietal romans heeft alleskunner Arjen Lubach gekozen voor een nieuw genre: de thriller. In 'IV' wordt Elsa Ruys, promovenda in de wiskunde, opgeschrikt door een telefoontje van de politie. Haar vader, emeritus hoogleraar in de Middeleeuwse schriftcultuur, is dood aangetroffen in zijn woning in Amsterdam. Niet een ongeluk is de oorzaak, maar ijskoude opzet. Elsa laat man, kind en welverdiende vakantierust achter in Zuid-Frankrijk en vliegt naar huis.

Wanneer ze van het vliegveld wordt gehaald door de politie, krijgt Elsa de laatste woorden van haar vader onder ogen. Zoals hij vroeger speurtochten voor haar uitzette en kleine, cryptische aanwijzingen achterliet, heeft Marcus Ruys ook nu een boodschap voor zijn dochter verborgen. Met behulp van televisieprofessor Maarten van Eck, studente Robin en haar vaders aanwijzingen komt Elsa de waarheid op het spoor, die nog veel ingewikkelder blijkt te zijn dan ze durfde vermoeden. 

Lubach schreef met 'IV' een werkelijk heerlijke en meeslepende thriller, die voor het Nederlandse publiek ook nog eens ontzettend actueel is – hoe precies, zullen we niet verklappen. Een toevalstreffer of een buitengewoon vooruitziende blik? We weten het niet. Eén ding is zeker: 'IV' is goed getimed, wat betreft het moment van publicatie én als het om de stijl gaat. De ontspannen toon is een verademing: Lubach weet met overtuiging en zonder opsmuk dialogen van gewone mensen in een ongewone situatie neer te zetten, die letterlijk uitgesproken zouden kunnen worden zonder gek te klinken. Met kleine observaties die het geheel beeldender en echter maken, zoals de 'twee springende mannen in pak' die de dames tijdens een achtervolging over een schutting proberen te zien of een treffende beschrijving van de professor: 'Van Eck draait een half rondje, zoals Elsa zich voor kan stellen dat hij voor de collegezalen doet, als een fysieke witregel tussen zijn vertelparagrafen.'

De plot heeft hier een daar wel erg veel weg van Dan Brown's 'Het Bernini mysterie': een dode wetenschapper, een radeloze maar briljante dochter en een speurtocht in een race tegen de klok. Wij vonden het wel fijn dat het hier de briljante dochter zelf is die de aanwijzingen van vader opvolgt – who needs Robert Langdon? Lubach kiest ervoor om televisieprofessor Van Eck een bijrol te geven, waardoor niet de middelbare meneer de focus is, maar de stoere vrouw: Elsa. De gelijkenissen zijn de auteur overigens meteen vergeven: het boek wordt gedragen door een piekfijn uitgewerkt plot dat er bij ons al gauw voor zorgde dat we al onze verantwoordelijkheden negeerden en het boek in één ruk uitlazen. Lubach maakt gebruik van een klassieke formule, maar eentje die niet voor niets een klassieker werd: 'IV' is spannend tot en met.

Verder is het nu vooral wachten. Op het vervolg én op de verfilming. Die laatste blijkt er nu ook te komen: 'IV' wordt een vierdelige televisieserie. En daar zijn wij maar wat blij mee. Want als er één ding is dat we nog graag willen onderstrepen, is het wel de prachtige locatiekeuzes: het Prinseneiland, het uitzicht vanaf de bovenste verdieping van de Nederlandsche Bank, de Valkenburgerstraat en het Victorieplein. Amsterdam op zijn mooist. 

Details Fictie
Uitgeverij: Podium
Jaar:
2013
Aantal pagina's:
319